social media

 Like Me Follow Me Follow Me

Tuesday 22 December 2020

PETUA BERNAS UNTUK IBU MUDA: KEMBUNG PERUT PADA BABY

Baby merupakan makhluk comel yang banyak angin. Jangan terkejut bila dengar fakta yang baby kentut 13-21 kali sehari. Normal je tu.

Tapi kenapa banyak sangat anginnya? Haa..itu yang menjadi tanda tanya. Lazimnya, angin masuk ke perut baby melalui beberapa cara.

➡Melalui menyusu, sama ada breastfeeding atau botol susu
➡Menangis yang berterusan
➡Tidur dengan mulut terbuka dan kipas terpasang

Bila dan kembung perut, maka menangislah baby tu.  


Bagaimana Mencegah Kembung Perut Pada Baby?

✅ Periksa cara menyusukan baby – Pastikan semasa menyusukan anak, kepala baby lebih tinggi dari perut. Dengan itu, susu akan terus masuk ke dasar perut dan angina pula akan naik ke atas dan keluar melalui sendawa.

✅Sendawakan baby anda – lepas baby habis menyusu, telangkupkan tetap pastikan kepala baby lebih tinggi dari badannya, dengan perut baby diletak di atas peha. Urut belakang baby sampai sendawa.

✅Tukar peralatan menyusu jika tak sesuai – Jika masih pakai putting susu yang biasa, apa kata tukar kepada yang anti-cholics. Putting anti-cholics akan mencegah angina masuk ke dalam perut baby semasa menyusu.

✅Exercise baby dengan kasih sayang – Sapukan minyak angin, dan baringkan baby dengan terlentang. Kayuhkan kakinya seolah-olah dia sedang menunggang basikal. Mandian suam juga boleh membantu dia melepaskan gas berlebihan di dalam perut.



Selamat mencuba! ;)

#infobyMHAMSB #minyakherbaasmak

Sekian, terima kasih, Naimy

1 comment: